Microsoft Dynamics 365 – chystané změny v roce 2018
Zveřejňujeme článek našeho úzkého spolupracovníka Jaromíra Šponara, který je držitelem prestižního mezinárodního ocenění Microsoft Most Valuable Professional v kategorii podnikové řešení Dynamics 365 (více zde).
Rok 2017 byl pro většinu Dynamics partnerů i zákazníků značně dynamický. Vše (produkty, licenční podmínky ad.) se měnilo ze dne na den. Ušetřeno nezůstalo ani názvosloví produktů a služeb Dynamics 365 nebo Office 365. V závěru roku však společnost Microsoft představila poměrně jasnou vizi, kam chce v novém roce směrovat. Na co vše se můžeme těšit a pomalu začít připravovat?
V následujícich řádcích se pokusíme shrnout všechny potvrzené i očekávané změny. Ale na to, co vše se finálně objeví v distribuci a v jakém časovém horizontu, si budeme muset ještě chvíli počkat.
Na co se můžeme těšit:
1/ Microsoft Dynamics 365 Business Application Platform
2/ Microsoft Dynamics 365 „Tenerife“
3/ Rozšíření 2.0 pro Microsoft Dynamics 365
Co můžeme očekávat:
4/ Hlubší propojení Office 365, Dynamics 365 a LinkedIn
5/ Hlubší konsolidace a synchronizace dat mezi byznysovými aplikacemi Dynamics 365
Proč se bavíme o platformě a nikoliv o „dalším“ softwaru pro firmy?
Společnost Microsoft prezentovala partnerům možnost vytvářet vlastní řešení a produkty nad platformou Microsoft Dynamics 365. Tento nový model umožní vytváření standardizovaných řešení a produktů, které budou doplňovat a rozšiřovat portfolio byznysových aplikací běžně dodávaných společností Microsoft. Tyto aplikace budou nativně podporovat hluboké propojení se stávajícím datovým modelem ostatních aplikací. Budou schopny „vidět“ a používat data i z aplikací Office 365.
Přínos pro zákazníky bude zřetelný zejména v následujících oblastech:
- Nižší náklady na integraci. Nebude třeba řešit složité integrační vazby. Jednotlivé části Dynamics 365 budou propojeny s potřebnými daty z ostatních částí Dynamics 365 (vzájemně na sebe „uvidí“).
- Vertikálně zaměřená řešení. Standardní aplikace typu Obchod, Marketing, Finance aj. budeme moci obohatit o podporu specializovaných procesů ve vybraných vertikálách.
- Nižší počáteční náklady. Vertikálně orientovaná řešení a produkty z partnerské sítě Dynamics 365 budou podporovat placení „pay-as-you-go“. Budete platit tedy jen za to, co skutečně budete potřebovat a používat. Data ale budete moci číst z celého systému v rozsahu vašeho oprávnění.
Cesta Microsoft Dynamics NAV na ostrov Tenerife?
Očekávané oznámení o nástupci Microsoft Dynamics NAV by mělo přijít již na jaře roku 2018. Společnost Microsoft představí nové řešení, které určí směr na dalších pár let. Již nyní ale máme „ochutnávku“ funkcionalit, abychom věděli, na co se můžeme těšit:
- Inovované uživatelské rozhraní bude uživateli proaktivně poskytovat informace potřebné a důležité pro jeho pozici ve firmě. Dokáže to díky zakomponované umělé inteligenci a strojovému učení.
- Plně cloudové řešení nástupce Dynamics NAV – stejná funkčnost, stejný kód.
- Silná provázanost s daty ostatních částí Dynamics 365, Office 365 a LinkedIn.
Bude upgrade levnější?
Již delší dobu řešila společnost Microsoft technologický oříšek. Jak umožnit zákazníkům co nejvíce úprav systému tak, aby podporoval jejich specifické potřeby? A jak zároveň zabepečit možnost upgradu systému na vždy nejnovější verzi Dynamics 365, a to jak pro část bývalé NAV, tak pro AX a samozřejmě i CRM. Odpovědí mají být tzv. Extentions 2.0, neboli Rozšíření 2.0. Uvidíme, jak si s tím poradí partněři Dynamics. Pro zákazníky je to v každém případě obrovská příležitost neutrácet zdroje za neustálé přepisování kódů při upgradu na vyšší verzi.
Co má společného Office 365 s Dynamics 365?
Všechno! Microsoft Office 365 už dávno není o aplikacích Word, Excel, Outlook a PowerPoint. Už teď Office 365 obsahuje více jak 50 desktopových a mobilních aplikací a cloudových služeb. Koncem roku 2017 byla představena zcela nová aplikace na podporu malých společností. Jde o řešení na jednoduché vystavování faktur s nativním propojením do účetního systému Dynamics 365.
Již teď můžete zobrazit data ze CRM a ERP přímo v Outlooku u detailu odesílatele. Uvidíte tak všechny rozpracované obchodní případy, nadcházející schůzky i neuhrazené faktury a objednávky na zpracování. Další potřebné informace v Outlooku zobrazíte díky propojení s LinkedIn. Vše důležité je propojené a viditelné na jednom místě.
Už žádné integrace?!
To zatím ne. Ale jednou z nejzásadnějších výzev, které Dynamics 365 přináší, je konsolidace dat do jednotné datové struktury (tzv. Common Data Services/Model) a její synchronizace skrze celé Dynamics 365 a Office 365 a další služby. Cílem je zabezpečit mnoho pohledů na „jednu pravdu“ a zajistit propojené informace o vašem zákazníkovi, tedy získat detailní vědomosti.
Tato síť dat a propojení vám například umožní, že když budete potřebovat poslat nabídku, na které jste pracovali se svými kolegy, provedete to jedním kliknutím na tlačítko Sdílet z aplikace Microsoft Word. Budete moci vybrat adresu zákazníka přímo z dat v CRM a tato aktivita se sama zapíše. Zároveň vám Dynamics 365 připomene, že byste měli zákazníkovi zavolat, protože si vaši nabídku ještě nepřečetl.
Do budoucna očekáváme, že obchodní ředitel přijde na poradu, otevře si Windows 10 zařízení a řekne: „Ahoj Cortano, co prodali mí obchodníci minulý týden? Můžeš mi to zobrazit na mapě podle objemu zakázky a kódu prodejce?“ Ve chvíli, kdy se točí kolečko zpracování, kognitivní služby rozpoznají hlas, služby Windows 10 autentifikují oprávnění na požadavek a Power Bi vrátí na obrazovce požadovaný výstup – to vše v řádu sekund. Zajímavé je, že tento scénář je možné témeř celý naplnit už dnes – až na tu češtinu.
Shrnutí
I když finální vizi směřování Dynamics 365 má jen samotný Microsoft a výše popsané řádky jsou jen mým osobním pohledem, strategie je více než jasná. Microsoft se snaží, aby platformy Dynamics 365 a Office 365 byly co nejvíce flexibilní, a aby konečně vznikl plnohodnotný obchod s aplikacemi partnerů pro podporu jakéhokoli byznysu, který prostě funguje. Aplikace nebo kombinace aplikací, které pomáhají naplňovat potřeby byznysu – od malinké společnosti o jednom člověku až po velké korporátní zákazníky.
Rok 2017 byl pro Microsoft opravdovým koncem produktových značek Dynamics CRM, NAV, AX, protože představovaly archaickou technologii a vzájemnou nekompatibilitu. Společnosti vnímají potřebu podpory kompletního procesu, nikoliv podporu několika softwarů, které spolu nedokáží pořádně komunikovat …
Těžko najít na planetě společnost, která by dokázala nabídnout tak komplexní řešení jako Microsoft – jak architektonicky (IaaS, Paas, APaaS, SaaS), tak procesně (Marketing, Obchod, Péče o zákazníky, Projektová Automatizace, Finance a Operativa nebo Řízení lidského kapitálu a HR).
I když byl Microsoft v roce 2017 pro mnohé z nás nečitelný, vypadá to, že po velkém třesku přichází období, kdy se to celé usadí a zákazníci i partneři uvidí obrovský přínos této velké změny.
Přejeme vám úspěšný rok 2018!
Jaromír Šponar
WEBCOM